تصميم برنامج تعليمي قائم على استراتيجية تحليل المهمة وأثره على مستوى المهارات الأساسية في الجمباز الفني

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ المناهج وطرق تدريس التربية الرياضية – كلية التربية الرياضية-جامعة سوهاج.

2 أستاذ مساعد بقسم المناهج وتدريس التربية الرياضية- كلية التربية الرياضية- جامعة سوهاج .

3 باحثة بقسم المناهج وتدريس التربية الرياضية-كلية التربية الرياضية-جمعة سوهاج.

المستخلص

المستخلص
هدفت الدراسة إلى معرفة أثر استخدام استراتيجية  تحليل المهمة على مستوى المهارات الاساسية في الجمباز الفني حيث قامت الباحثة ببناء برنامج قائم على أسلوب تحليل المهمة لمعرفة أثره على الارتقاء بمستوى آداء بعض المهارات الأساسية في الجمباز الفني لطالبات الفرقة الثانية من كلية التربية الرياضية جامعة سوهاج، استخدمت الباحثة المنهج التجريبي و القياس القبلي والبعدي لمجموعتين وذلك للتعرف على تأثير البرنامج المقترح ، تضمنت عينة الدراسة طالبات الفرقة الثانية بكلية التربية الرياضية جامعة سوهاج ، وتم اختيار عينة البحث بالطريقة العشوائية وعددهن (70 )طالبة من إجمالي مجتمع البحث البالغ عددهن (233)  طالبة، اشتملت العينة الاستطلاعية على (20)طالبة، وفي ضوء أهداف الدراسة وفروضها توصلت الباحثة إلى فاعلية استخدام  استراتيجية  تحليل المهمة في تعليم بعض المهارات الأساسية لطالبات الفرقة الثانية كلية التربية الرياضية جامعة سوهاج. ، وكان من ضمن توصيات الدراسة أن أوصت الباحثة بتطبيق برنامج تحليل المهام التعليمية المقترح لتعليم مهارات الجمباز الفني على طالبات كلية التربية الرياضية جامعة سوهاج وإجراء دراسات مشابهة باستخدام أسلوب تحليل المهام التعليمية لتعليم المهارات الأساسية لبعض الأنشطة الرياضية الأخرى.
Abstract 
Designing an Educational Program based on Task Analysis
Strategy and Its Impact on the Level of Basic
Skills of Artistic Gymnastics
The study aimed to find out the effect of using the task analysis strategy on the level of basic skills in artistic gymnastics. The researcher of the study has built a program based on the method of task analysis to see its effect on improving the level of performance of some basic skills in artistic gymnastics of the second year of the Faculty of Physical Education, Sohag University students. The researcher has used the experimental design and the pre and post measurement of two groups in order to identify the impact of the proposed program. The study sample included female students of the second year in the Faculty of Physical Education, Sohag University. The research sample was chosen randomly. It included (70) students from the total research community which was (233) students. The exploratory sample included (20) students. In the light of the objectives and hypotheses of the study, the findings of the study referred to the effectiveness of using the task analysis strategy in teaching some basic skills of female students of the second year of the Faculty of Physical Education, Sohag University. The researcher recommended applying the proposed educational task analysis program for teaching artistic gymnastics skills to female students of the Faculty of Physical Education, Sohag University, and conducting similar studies using the educational task analysis method for teaching basic skills of other sport activities.