تأثير برنامج مقترح باستخدام إستراتيجيـة التعلــم التعاونــي علــى تعلم بعـض المهـــارات الأساسيـة في السباحــة لدى طلاب كلية التربية الرياضية بجامعة سوهاج

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ مساعد بقسم المناهج وطرق تدريس التربية الرياضية -كلية التربية الرياضية - جامعة سوهاج.

2 أستاذ مساعد بقسم التدريب الرياضي وعلوم الحركة- كلية التربية الرياضية-جامعة سوهاج.

3 باحث بقسم المناهج وتدريس التربية الرياضية-كلية التربية الرياضية-جامعة سوهاج.

المستخلص

المستخلص
يهدف البحث إلى "إعداد وحدة مقترحة باستخدام استراتيجية التعلم التعاوني ودراسة أثرها على مستوى آداء بعض المهارات الأساسية في السباحة لدى طلاب الفرقة الأولى بكلية التربية الرياضية بجامعة سوهاج" ،استخدم الباحث المنهج التجريبي لمناسبته لطبيعة البحث من خلال التصميم التجريبي الذى يعتمد على القياس البعدي لمجموعتي البحث التجريبية والضابطة ، اشتمل مجتمع البحث الحالي على طلاب الفرقة الأولى بكلية التربية الرياضية 2020م – 2021م ، وتم اختيار عينة البحث بالطريقة العمدية العشوائية من مجتمع البحث حيث بلغت عينة البحث (120) طالباً من إجمالي مجتمع البحث ، اشتملت عينة البحث الأساسية على  (100) طالباً وقد تم تقسيمهم إلى مجموعتين أحداهما ضابطة والأخرى تجريبية قوام كلاً منها (50) طالباً ، وقد استعان الباحث بعدد (20) طالب من نفس مجتمع البحث وخارج عينة البحث الأساسية لتكون عينة الدراسة الاستطلاعية.
وفي ضوء الأهداف والفروض توصل الباحث إلى:

يوجد فرق دال إحصائياً عند مستوى دلالة (05.) بين متوسطي القياسين البعديين للمجموعتين الضابطة والتجريبية في اختبار المهارات الأساسية للسباحة (الطفو –التنفس في الماء -الوقوف في الماء) لصالح المجموعة التجريبية.
إن استخدام الإستراتيجية المقترحة أدى إلى زيادة حصيلة الطلاب من الناحية المعرفية والعملية فضلاً عن مراعاة الفروق الفردية بين المتعلمين.
إن استخدام استراتيجية التعلم التعاوني أدى إلى تخفيف الجو التسلطي من جانب المعلم الذي يخلق جواً من القلق وتحويله إلى جو من الود والمحبة.
للبرنامج التعليمي باستخدام استراتيجية التعلم التعاوني أثر إيجابي في تعلم مهارات السباحة قيد البحث
إن استخدام التعلم التعاوني أدى إلى زيادة الخبرات التعليمية بين الطلاب بعضهم البعض من خلال تعلم الطالب واكتسابه الخبرات من زملائه الآخرين.
يوصي الباحث بإجراء دراسات مشابهة للمقررات العملية الاخرى بالمرحلة التمهيدية والتخصصية بكليات التربية الرياضية.
Abstract
A proposed unit using cooperative learning strategy and its effect on learning some basic swimming skills of students of the Faculty
of Physical Education at Sohag University
The current research aimed to "prepare a proposed unit using cooperative learning strategy and investigate its effect on the performance level of some basic swimming skills of the first-year students of the Faculty of Physical Education at Sohag University." The researcher used the experimental method for its relevance to the nature of the research through the experimental design، which depends on two groups. One of them is the experimental and the other is the control group. (120) students from the total research community were selected. The basic research sample included (100) students. It was divided into two groups, one of them is the control group and the other is experimental group, each consisting of (50) students. The researcher used (20) students from the same research community and outside the basic research sample to be (the exploratory study sample).
In light of the objectives and hypotheses of the study, the researcher reached the following:
1- There was a statistically significant difference at the level of (,05) between the two-dimensional averages of the control and experimental groups in the test of the swimming basic skills (buoyancy - breathing in water - standing in water) in favor of the experimental group.
2- Using cooperative learning strategy led to the increasing of student outcomes in terms of knowledge and practice, as well as considering the individual differences of the learners.
3- Using cooperative learning strategy led to softening of the authoritarian atmosphere of the teacher, including an atmosphere of anxiety and turned it into an atmosphere of friendliness and love.
4- The proposed educational program using cooperative learning strategy had a positive effect on learning the swimming skills of the study.
5- Using cooperative learning strategy contributed in increasing the educational experiences of the students.
6- the researcher recommended conducting similar studies on other practical courses in the preparatory and specialized stages in the faculties of physical education.