تأثير استخدام إستراتيجية الرؤوس المرقمة على تحسين مستوى آداء بعض المهارات الأساسية في كرة القدم والرضا الحركي لطلاب كلية التربية الرياضية بجامعة سوهاج

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس بقسم المناهج وتدريس التربية الرياضية -كلية التربية الرياضية - جامعة سوهاج.

المستخلص

المستخلص :
في عصرنا الحالي لم تُعد الطرق المعتادة في التدريس تتناسب مع التطورات والمستجدات المعرفية الحديثة، مما استوجب ضرورة إعادة النظر في تدريس المهارات الرياضية, والاهتمام بنماذج تدريسية حديثة تعتمد على التفكير والتنمية المعرفية لدى الطلاب كي تزيد من رغباتهم وفاعلياتهم في العملية التعليمية, كان الهدف من البحث الحالي التعرف على أثر استخدام استراتيجية الرؤوس المرقمة في تحسين مستوى آداء بعض مهارات الأساسية في كرة القدم والرضا الحركي لدى طلاب كلية التربية الرياضية بجامعة سوهاج, استخدم الباحث المنهج التجريبي للمجموعتين الضابطة والتجريبية, وتكونت عينة الدراسة من (70) طالب تم اختيارهم بالطريقة العمدية من طلاب كلية التربية الرياضية – جامعة سوهاج, أظهرت النتائج أنه أدى استخدام استراتيجية الرؤوس المرقمة إلى إحداث تحسناً كبيراً في آداء المهارات الأساسية لكرة القدم وفي رفع مستوى الرضا الحركي لدى طلاب كلية التربية الرياضية جامعة سوهاج أكثر منه عند استخدام التعلم بالأسلوب الأمري, وذلك لما تحويه الاستراتيجية من أنشطة مختلفة و متنوعة ، كما أن استراتيجية الرؤوس المرقمة ساهمت في تشجيع المشاركة الإيجابية من قبل الطلاب من خلال العمل الجماعي التعاوني، وتغير دور كل من المعلم والمتعلم، مما انعكس على مستوى آداء الطلاب في مهارات كرة القدم .

Abstract:   
In our current era, the usual methods of teaching are no longer suitable to the modern cognitive developments and innovations. This matter necessitated the necessity of reconsidering teaching sport skills, and paying attention to modern teaching models relying on thinking and cognitive development of students in order to increase their desires and effectiveness in the educational process. The current research aimed to identify the effect of using the numbered heads together strategy on improving the level of the performance of some football basic skills and the motor satisfaction of students of the Faculty of Physical Education at Sohag University. The researcher used the experimental method which includes two groups; the control and experimental groups. The study sample consisted of (70) students. They were selected intentionally from the students of the Faculty of Physical Education – Sohag University. Findings referred to that using the numbered heads together strategy has led to a significant improvement in the performance of the football basic skills and motor satisfaction of the students of the Faculty of Physical Education, Sohag University more than what the traditional method did. The reason of this is that the numbered heads together strategy contains different and varied activities. In addition to that, using the numbered heads together strategy had encouraged the positive participation of students through cooperative group work, and changed the roles of both the teacher and the learner, which was reflected in the level of football students’ performance.