تصميم اختبارات مهارية لتقييم مستوى آداء لا عبي الكرة الطائرة الشاطئية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ مساعد بقسم التدريب الرياضي وعلوم الحركة -كلية التربية الرياضية - جامعة سوهاج.

2 أستاذ مساعد بقسم التدريب الرياضي وعلوم الحركة –كلية التربية الرياضية--جامعه اسيوط.

المستخلص

المستخلص :
     يٌعد عدم وجود معيار علمي مقنن يُستخدم كوسيلة لتحديد مستوى الآداء المهاري أو البدني للاعبين نوعاً من عدم الموضوعية في تحديد مستواهم، وبذلك تتضح أهمية وضع المعايير في أن المدرب يستطيع استخدام تلك المعايير لتدله عما إذا كانت درجات اللاعبين في المستوى المتوسط أو فوق المتوسط أو أقل من المتوسط بالنسبة لعينة التقنين التي استخدمت في بناء المعايير ، تشير مشكلة البحث الى عدم وجود اختبارات مقننة لقياس مستوى اللاعبين في الكرة الطائرة الشاطئية ،ويتم الاعتماد بشكل أساسي على الاختبارات البدنية والمهارية في الكرة الطائرة العادية ،لذا كان من الضرورى وضع مقياس مقنن للمهارات الأساسية في الكرة الطائرة الشاطئية  مترجماً إلى مستويات معيارية  حيث أن ذلك يُعد بمثابة حافز وموجه للقيام بالتقويم الذاتي باستعمال معايير مقننة يستطيع اللاعب من خلالها التعرف على نواحي ضعفه حتى يعمل على معالجتها ، كما يبرز أيضاً نواحي القوة لتنميتها والمحافظة عليها ، وكذلك تمكين المدربين من التعرف على المعلومات والمعارف التي تُسهم في الارتقاء بالعمليات التدريبية المختلفة  وحسن الاختيار السليم للاعبين ،استهدفت الدراسة تصميم اختبارات مهارية لتقييم مستوى آداء لاعبي الكرة الطائرة الشاطئية ، استخدم الباحث المنهج  الوصفي ( الدراسات المسحية ) لعدد( 20 )لاعب من لاعبي منتخب مصر للكرة الطائرة الشاطئية تم اختيارهم بالطريقة العمدية ،وتم الاطلاع على الكتب والمراجع العلمية واجراء المقابلة الشخصية مع الخبراء من اللاعبين والمدربين لعرض البرنامج التدريبي وما احتواه من تدريبات باتجاهات الرياح المختلفة( أمامية -خلفية- جانبية ) ،وكان من أهم نتائج الدراسه أنه تم تحديد أنواع وسائل التواصل المستخدمة في المباريات وكذلك تحديد إشارات اللعب المستخدمة ونسب استخدامها خلال المباريات  .
Abstract:
Designing skill tests to evaluate the performance
level of beach volleyball players
The absence of a codified scientific standard used as a means to determine the level of skillful or physical performance of the players is a kind of lack of objectivity in determining the players' level, so the importance of setting standards becomes clear in that the coach can use these standards to indicate whether the players’ grades are at the average level, above average, or under the average of the rationing sample used in building the standards.
Because of the absence of standardized tests to measure the level of players in beach volleyball, coaches are relying mainly on physical and skill tests in regular volleyball. Thus, it is necessary to develop a standardized measure of basic skills in beach volleyball translated into standard levels serving as an incentive and a wave to carry out self-evaluation using standardized standards. One of the most important reasons of finding standardized tests is that the player can identify areas of his weakness in order to work on, and also highlight aspects of strength in order to develop and maintain them. In addition, it enables coaches to identify information and knowledge that contribute to the advancement of various training operations and the proper selection of players.
The study aimed to design skill tests to evaluate the level of performance of beach volleyball players. The researcher used the descriptive approach (survey studies) for (20) players from the Egyptian national beach volleyball players. They were chosen by the intentionally. Books and scientific references were reviewed, and a personal interview was conducted with experts of players and coaches to conduct the training program including its exercises in different wind directions (front - back - side). One of the most important results of the study was determining the types of communication means used in matches, as well as determining the play signals used and the percentages of their use during matches.